Laatste verslag van 'dit jaar' (Maramures en meer) - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Liseth Breidenbach - WaarBenJij.nu Laatste verslag van 'dit jaar' (Maramures en meer) - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Liseth Breidenbach - WaarBenJij.nu

Laatste verslag van 'dit jaar' (Maramures en meer)

Blijf op de hoogte en volg Liseth

15 December 2013 | Roemenië, Cluj-Napoca

Ik was gebleven bij vrijdag 29nov.. Wat ik al melde is dat we deze dag naar Sibiu zouden gaan. Emine en ik zijn om 08.30 met de bus die kant op gegaan. In de bus leerden we ook een 18-jarig Roemeens meisje kennen. We hebben de hele tijd gepraat, en eenmaal aangekomen in Sibiu zijn we eerst naar de kerstmarkt gelopen. Zij ging ook mee, omdat ze nog op haar zus moest wachten. Hier hebben we wat leuke foto's gemaakt en uiteindelijk afscheid genomen van haar. Toen zijn Emine en ik een beetje door Sibiu gelopen en hebben ons erg vermaakt. Rond 16 gingen we hitchhiken 'richting Cluj', eerst zaten we bij een jonge man in de auto die ons naar Sebes kon brengen, vanaf daar was het nog ongeveer een klein half uur naar Alba Iulia. Ik heb erg goede gesprekken met hem gehad en uiteindelijk beleefden Emine en ik ook heel wat xD We stonden namelijk net voor Sebes in de file (dachten we). Hij ging de auto uit en kwam na 5min weer terug. En toen keerde hij in één keer om.. Wij dachten gaan we weer terug?! Hij: Wait and see.. En na 100m ging hij in 1x naar rechts een modderpad op (njah soort weilandweg ernaast) met heeeeeeel veel hobbels! We hebben ons kapot gelachen, en ik vroeg hem of hij dat vaker deed. Hij zegt: alleen als het nodig is. Emine was ondertussen gaan filmen om het avontuur een beetje vast te leggen. Uiteindelijk toen we dus iedereen aan het passeren waren, en iedereen ons aanstaarde omdat wij zo slim waren om dat te doen zagen we de oorzaak van de 'file'. Een vrachtwagen was gekanteld en niemand kon dus verder rijden. Zodra we de echte weg weer op konden, reed hij er weer op en vervolgden we onze reis. Hij zette ons af op de beste plek om te hitchhiken naar Alba Iulia/ Cluj. Het was ondertussen al donker geworden en wij dachten, zolang de persoon ons maar naar Alba Iulia kan brengen. Toen kwam er een man aan en die bleef 50m van ons stilstaan en ging met zichzelf bezig. Emine stond naast mij en wilde net gaan kijken, en ik maar snel waarschuwen kijk maar niet. Ik vond het al erg genoeg dat ik het zag xD Uiteindelijk liepen wij een stukje verder maar hij kwam achter ons aan. Wij weer terug en zeiden oké de eerste auto die stopt daar gaan we gewoon in. Na 2min stopte er gelukkig een auto.. Emine rende erheen en sprong erin zonder te vragen waar hij heen ging, kon er wel om lachen xD Uiteindelijk heeft hij ons bij de autogara van Alba Iulia afgezet. Het was een erg vriendelijke man die ook een beetje Duits sprak (naast Roemeens), dus kon ik iig met hem in het Duits communiceren. Uiteindelijk hebben we dus bus van Alba Iulia naar Cluj genomen en was het een erg geslaagde dag (op het kleine incident in Sebes na).

Zaterdag hebben Antonio en ik eerst gekookt in de flat van Linda, voor ons 5'en (incl. Arne & Carlos). Antonio had Spaanse omelet gemaakt en ik een salade. Het was een erg gezellige avond, uiteindelijk kwamen er nog veel meer mensen om een beetje in te drinken voor de party-night. Hierna gingen we naar Club Caro en daarna naar Janis. Het was een erg geslaagde/ crazy avond :D Zondag was de National Day of Romania (1dec). We gingen rond 17.00 met een groepje naar Piata Unirii, hier hebben we eerst de opening gezien/ alle (kerst)lichten/ versiering gingen aan in de stad en de kerstmarkt ging die avond open. Daarna hebben we een koffie gedronken in het centrum en hebben we gewacht tot de vuurwerkshow bij de Theotokos kathedraal. Het was erg mooi en bijzonder om mee te maken.

Maandag heb ik in de avond afscheid genomen van Elena, die weer terug gaat naar Spanje. Daarna nog even snel naar Old School, een bar, geweest voor de b-day party van Johannes. Hier 1 drankje gedaan en toen lekker mijn bedje ingegaan. Dinsdag was de flat-party van Fernando, dat was ook een erg gezellige avond en daarna nog even naar Janis geweest. Woensdag heb ik niet zoveel gedaan, behalve school. Donderdag ben ik naar de kapper geweest en vrijdag heb ik het grootste deel van mijn huiswerk gemaakt omdat we het weekend naar Maramures gingen :D

Zaterdag vertrokken we om 6 uur in de ochtend vanaf Piata Unirii in het gehuurde busje + chauffeur. We waren met 15 personen, en er ging ook 1 auto mee met 5 personen. Dus uiteindelijk waren we met 20 personen. We hebben dit weekend van alles bezocht, happy cemetery (Sapanta), Borsana monastery, naar Baia mare en Sziget etc. Toen we in Sziget waren zijn Carlos, Angel, Micha, Alvar, Emine en ik naar de grens van Oekraïne gelopen. Wij wilden namelijk een stap in Oekraïne zetten en een stempel scoren. Dit hebben we dus ook gedaan ^^ Erg tof! Al weet ik niet wat er met mijn paspoort aan de hand was, want zodra ze zag dat ik NL was, zegt ze: Dutch. Ik: ja.. Zij het hokje sluiten, ik denk wat heb ik nu weer misdaan. Iemand anders mijn paspoort controleren en uiteindelijk na 10min daar te hebben gestaan mocht ik verder. Toch ben ik nog wel benieuwd, wat nou het probleem was xD We sliepen in een hostel, en hebben daar ook gratis palenka etc gekregen het waren erg gastvrije mensen. Ook hebben we daar veel getafeltennist! Het was super gezellig :D Zondag toen we teruggingen hadden we een klein probleempje nadat we een sneeuwgevecht etc hadden bij een kerkje. We moesten namelijk weer de heuvel op met de auto, maar we konden er net niet opkomen omdat de weg zo glad was. We besloten toen om met z'n allen uit de auto te gaan en te gaan duwen. Wat ook niet echt werkte.... Uiteindelijk zei de chauffeur, ik rijd een klein stukje achteruit en dan weer vooruit en dan moeten jullie duwen zodra ik hier ben. Wij dus met allen achter de auto weg, maar toen ging het niet helemaal zoals verwacht. Zodra hij een klein stukje achteruit ging gleed de auto namelijk van de berg af en kon niet stoppen.. Wij achter de auto aanrennen, en iedereen omvallen omdat het dus zo glad was XD Heb me echt kapot gelachen! Ik was blij dat de chauffeur zo rustig bleef en de auto in de bosjes reed, het kon namelijk ook zo zijn dat hij van het bruggetje af viel die 20m daarna kwam. Dus wij daarna proberen te duwen maar dat werkte niet. Uiteindelijk een tractor/sneeuw truck gebeld en zodra hij de auto weer naar boven had getrokken konden we weer verder ^^. Het was een erg mooie, avontuurlijke reis met heel veeeeeeel sneeuw. Ik dacht ik houd dit maar kort, anders wordt dit verslag wel erg lang.

Maandag hebben Maria (Duits) en ik de presentatie besproken voor woensdag en in elkaar gezet. Dinsdag ben ik nog een keer over de kerstmarkt gelopen en in de avond hebben we met een grote groep (50man) kerst gevierd. We hadden lootjes getrokken en hadden voor 15 lei (3euro) cadeaus gekocht voor degene. Maar eerst van 21.00 tot 22.30 bij happy hour gezeten. Daarna gegeten + cadeaus gegeven. Het was erg gezellig, en leuk om dit met zo'n grote enthousiaste groep te vieren.
Woensdag hadden we de presentatie, en daarna hebben we een lekkere koffie gedronken bij Starbucks. Hierna nog naar Conflict management en toen lekker weekend vieren. Donderdag ben ik op zoek gegaan naar mijn gala-jurk met Linda, en heb uiteindelijk wel een oké jurk gevonden :) De eerste winkel die we ingingen, had echt een perfecte jurk, maar die was helaas te duur.. Hierna heeft Linda mij op diner getrakteerd omdat ik vandaag dus terug ga naar NL en dat was haar kerst cadeau :) Super lief! Daarna in de avond nog glühwein gedronken (zelf gemaakte) en daarna nog even naar Janis geweest. Vrijdag wilden we schaatsen, maar toen was de schaatsbaan net dichtgegaan (voor een uurtje). Dus besloten we de Glühwein te proberen op de kerstmarkt en daarna gingen we weer naar huis. Om 20.00 gingen we naar de flat van Carlos, Gonzalo en Regina. Hier hadden we een flatparty tot 00.00. Toen we richting het centrum liepen was Selman bezig met klimmen (aapje) om een vlag te pakken. En jaaaa ik heb nu ook eindelijk mijn Roemeense vlag! Thanks Selman xD Zaterdag (14dec) zijn we gaan schaatsen (Maria, Amparo, Arne, Lars en ik). De schaatsen waren erg verrot, maar het was erg gezellig. Hierna (rond 20.00) ben ik naar Iulius Mall gegaan om met Linda te dineren, deze keer 'my treat'. Daarna weer terug naar Hasdeu en hier op de kamer van Antonio met andere Spanjaarden gekletst :) Rond 02.30 gingen zij nog uit, en bleef ik lekker thuis. Vandaag alles schoongemaakt en ingepakt. Rond 3 ga ik richting het vliegveld en dan weer richting NL. Ik ga Cluj en de mensen hier missen! Het zal wel niet veel vakantie worden, want heb al van alles gepland en moet ook studeren omdat na de kerstvakantie de tentamens beginnen. Maar let's have fun!

Nou dit was het laatste verslagje van dit jaar! Time is flying when you're having fun.. Liefs (nu nog) vanuit Cluj <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liseth

Actief sinds 13 Nov. 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 6395

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 28 Februari 2014

Roemenie

01 Februari 2010 - 01 Augustus 2010

Barcelona stage??

Landen bezocht: